Thursday, April 19, 2018

Technologischer Wandel und Oelkonzerne

Der Spiegel: Geringere Wartungskosten, kein Ärger mit Fahrverboten, weniger Lärm - die Lkw-Branche entdeckt die Vorzüge der Elektromobilität. Volvo präsentierte nun in Göteborg den ersten strombetriebenen Großserien-Truck.

Oil Price Dot Com: The implications of a looming peak in oil consumption are massive. Without an economic transformation, or at least serious diversification, oil-producing nations that depend on oil revenues for both economic growth and to finance public spending, face an uncertain future.

British Petroleum: Much of the popular debate is centred around when oil demand is likely to peak. A cottage industry of oil executives and industry experts has developed trading guesses of when oil demand will peak: 2025, 2035, 2040? This focus on dating the peak in oil demand seems misguided for at least two reasons.

First, no one knows: the range of uncertainty is huge. Small changes in assumptions about the myriad factors determining oil demand, such as GDP growth or the rate of improvement in vehicle efficiency, can generate very different paths.

Second, and more importantly, this focus on the expected timing of the peak attaches significance to this point as if once oil stops growing it is likely to trigger a sharp discontinuity in behaviour: oil consumption will start declining dramatically or investment in new oil production will come to an abrupt halt. But this seems very unlikely. Even after oil demand has peaked, the world is likely to consume substantial quantities of oil for many years to come. The comparative advantages of oil as an energy source, particularly its energy density when used in the transport system, means it is unlikely to be materially displaced for many decades. And the natural decline in existing oil production means that significant amounts of investment in new oil production is likely to be required for the foreseeable future.


The Wall Street Journal: Some companies, particularly European energy outfits, see the tipping point coming soon enough that they are talking about it publicly, and overhauling their long-term investment plans to accommodate a greater emphasis on natural gas and renewables. Shell and Statoil say peak oil demand could come as soon as the mid-2020s, though around 2030 is more likely; the chief executive officer of France’s Total SA says he wouldn’t be surprised if it happens by 2040.

But the American companies are betting on a more bullish future. Exxon Mobil, the largest U.S. oil company, sees no end to the world’s need for more crude. In its forecast through 2040, Exxon predicts that oil will remain the dominant fuel source, as demand for both plastics and transportation grows, mostly because of increasing incomes across Asia. It does expect to see huge strides made in fuel efficiency, with the vehicle fleet improving to 50 miles a gallon from the current 30 MPG, but thinks the growth in other areas will have a bigger influence on oil use.


Denken die Leute von Oelkonzernen ueberhaupt an den Einfluss ihrer Produkt auf die Gesundheit von Menschen und anderer Lebewesen? Oder aber haben sie sich alle unter sich vereinbart, nie ueber solchem mit der Presse zu reden?

Ich stelle mir manchmal vor, wie in ferner Zukunft -- vorausgesetzt, dass es noch Menschen in der fernen Zukunt gibt, oder aber andere Lebewesen, welche schreiben koennen -- die Geschichte der 21. Jahrhunderts auf Erde geschrieben werden wird: "[...]Der zaehe Widerstand gegen gruene Technologie begann erst zu weichen, als Leute merkten, dass es kostguenstiger war, wenn sie sich nicht mit Abgasen toeteten. Trotzdessen blieben viele Menschen lange Zeit der alten schmutzig Technologie loyal, was Manche zu der Ansicht leitete, dass, wenn die Menschen als eine Gruppe so dumm waeren, es vielleicht doch besser sein wuerden, dass sie ausstuerben[...]"

Das Verschweigen von Klimakatastrophe und Luft-, Wasser- und sonstige -verschmutzung ist nicht das einzige auffallende Irrealitaet in der Rede von der Leute der Petrochemie-Branche: auch pflegen sie zu reden, als waeren elektrische Kraftwagen die einzige Drohung zu der ewige Nachfrage nach mehr, mehr und immer mehr Oel. Man haette gedacht, dass die Leute von der Branche noch besser als Andere wissen wuerden, dass Transport, nicht nur Autos, sondern auch LKV's und Moterraeder, Schiffe, Bahne, Flugzeuge und anderes, alles zusamen nur rund 1/4 alles Energieverbrauchs darstellt, und dass Wohnungen, Geschaefte und Industry ebenso wie Verkehr -- vielleicht nocht viel mehr so -- zu grunen Energiequellen konvertiert.

Vielleicht wissen sie auch das viel besser als jemand sonst, und haben sich einfach darauf vereinbart, kompletten Bloedsinn in allem zu der Presse zu reden, und ihre eigentlichen Plaenen klammheimlich fuer sich selbst zu halten. Ich rate, es gibt da viele ehrliche Dummheit neben viele schweigsame Verschlagenheit, und dass die Listigen Oel-Executiven vorhaben, ihre Kollegen neben dem Rest von uns unter dem stinkenden Diesel-Bus zu werfen.

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